Carcassonne is ongetwijfeld één van de populairste spellen van 999 games. Het is een flexibel bordspel, want geen enkel spel is hetzelfde. Het is een tactisch bordspel met weinig regels. Het spel duurt ongeveer een uur en kan je al spelen met spelers vanaf 7 jaar oud. Je kan Carcassonne spelen met twee tot vijf spelers.
Carcassonne spelregels
Het doel van het spel is zoveel mogelijk punten te verzamelen met de aanleg van steden, wegen, weiden en kloosters. Ze scoren punten door hun horigen op een weg, in een stad of klooster of op een weide te leggen. De speler die aan het einde van het spel de meeste punten heeft, wint.
Voorbereiding van het spel Carcassonne
- Leg de starttegel (dat is de tegel met donkere achterkant) open in het midden op de tafel.
- De andere tegels worden goed door elkaar geschud en in meerdere stapels op tafel gelegd.
- Leg het scorespoor aan de rand van de tafel.
- Elke speler ontvangt 8 horigen in één kleur.
- Elke speler plaats één van zijn horigen op het scorespoor.
Spelverloop van Carcassonne
De speler die aan de beurt is voert volgende actie uit:
- Het plaatsen van een landtegel
- De speler mag, maar moet niet één van de horigen op zijn geplaatste landtegel zetten. Hij doet dit door de horige op een weg, stad, wei of klooster te leggen.
- Maakt de speler in zijn beurt een weg, klooster of stad af, dan ontvangt de speler die er een horige op heeft staan punten.
Het plaatsen van een landtegel
De speler trekt een landtegel van één van de stapels en legt deze aan tegen een landtegel die al op het speelveld ligt. De landtegel moet met minstens één zijde raken aan eerder geplaatste landtegels. Opgelet: weide, stadsdelen en wegen mogen niet onderbroken worden. In het uitzonderlijke geval dat een speler de landtegel niet op een geldige manier kan aanleggen, gaat die tegel de doos in en mag de speler onmiddellijk een nieuwe tegel trekken.
Het plaatsen van een horige
Nadat een speler een landtegel heeft geplaatst, mag hij enkel op deze landtegel een horige zetten. Daarbij zijn volgende regels van toepassing:
- De speler mag de horige enkel leggen op de landtegel die hij net heeft aangelegd.
- De speler mag geen horige gebruiken die al op het veld staat.
- De horige die de speler plaatst, komt dus uit de eigen voorraad van de speler.
- De speler mag maar één horige per beurt plaatsen.
- De speler bepaalt waar de horige geplaatst wordt: in de stad, op het weiland, op de weg of in het klooster.
- De speler mag de horige niet in een weiland of stadsdeel plaatsen als die is verbonden met een tegel waarop al een horige staat.
- Als de speler geen horigen meer heeft, legt deze enkel de landtegel aan.
Puntentelling
Als een speler een weg, klooster of stad voltooit, ontvangt hij of zij hiervoor
onmiddellijk punten. Opgelet: horigen op weilanden worden enkel op het einde van het spel geteld. Deze horigen kan je dus nooit herbruiken. Daarbij worden volgende stappen ondernomen. De speler neemt de horige van de voltooide weg, stad of klooster. Nadien ontvangt de speler punten via volgend puntensysteem:
- Een weg wordt beschouwd als af, wanneer deze een verbinding maakt tussen twee kruispunten, steden en/of een klooster. De speler ontvangt één punt per tegel die de weg lang is. De speler neemt zijn horige terug in de voorraad.
- Een stad is afgebouwd als deze volledig omwald is door een stadsmuur. Er mogen zich binnen de muur geen gaten meer bevinden. De speler ontvangt twee punten voor elke tegel waaruit de stad bestaat. Voor elk wapenschild in de stad ontvangt een speler twee bonuspunten. De speler neemt zijn horige terug in de voorraad.
- Een klooster wordt voltooid, wanneer de kloostertegel langs alle zijden en hoeken is volgebouwd door andere landtegels. Een speler ontvangt negen punten voor een afgebouwd klooster. De speler neemt zijn horige terug in de voorraad.
Einde van het spel
Wanneer de laatste landtegel is aangelegd, is het spel afgelopen. Bij de eind telling worden eerst alle afgebouwde steden, wegen en kloosters geteld. Hierbij geldt volgende puntentelling:
- Voor steden ontvangen de spelers één punt voor elke tegel waaruit de onvoltooide stad bestaat. Ook de wapenschilden zijn maar één punt waard.
- Elke onvoltooide weg levert één punt op.
- Elke tegel van het klooster, inclusief het klooster levert één punt op.
Tot slot worden de weilanden geteld. Die worden begrensd door wegen, steden en de rand van het speelveld gescheiden van andere weilanden. De speler met de meeste horigen in een weiland ontvangt de punten. Bij een gelijkspel ontvangen beide spelers de punten. Iedere afgebouwde stad in het weiland levert drie punten op voor dat weiland.
De speler die de meeste punten heeft behaald, wint het spel.
Bijzondere spelregels
Als je handig speelt, kan het zijn dat er meerdere horigen in een stad, weg of weiland staan. De speler met de meeste horige van zijn kleur krijgt dan de punten.
Strategietips voor Carcassonne
- Plaats je horigen efficiënt
- Plaats een klooster met jouw horige erop naast een stad of weg van een andere speler. Zo hoef jij het klooster niet volledig af te bouwen
- Maak je eigen bouwwerken af en probeer in andere bouwwerken binnen te dringen.
- Verdeel je horigen over de verschillende mogelijkheden. Zet dus niet enkel in op wegen, steden, kloosters of weides. Maar doe van alles wat.
- Probeer tegenstanders in te sluiten.
- Zet al vroeg in het spel in op weilanden en bouw er kleine steden in. Dit levert héél veel punten op.
Carcassonne is oneindig veel spelplezier
Met Carcassonne zal je enorm veel spel- en puzzelplezier beleven. Een goede strategie uitdenken is ook een must. Dit spel is eenvoudig om uit te leggen en kan je al doende leren. Omdat elk spel anders is, zal je regelmatig moeten wisselen van strategie. Wedden dat jij onmiddellijk een tweede potje Carcassonne wil spelen na het eerste?
Hoi Lucas,
Mag je een meeple op een tegel leggen als je daarmee meteen het dorp of de rivier afsluit? Dit is in de Amazone versie maar denk dat dit hetzelfde is als in het normale spel. Alvast bedankt!