Qwixx is een ontzettend leuk, snel dobbelspel geschikt voor twee tot vijf spelers. Het heeft een aantal vrij simpele spelregels, die door iedereen makkelijk geleerd kunnen worden. Het spel is dan ook geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. Het wordt uitgegeven door White Goblin Games en heeft al verschillende prijzen in de wacht gesleept. Hoe speel je het?
Qwixx spelregels
Het doel van het spel is om zoveel mogelijk getallen in de gekleurde balken aan te kruisen. Hier krijg je namelijk punten voor. Met die punten kun je het spel winnen, de speler met de meeste punten wint het spel. Een spelletje duurt ongeveer 15 minuten, wat het een snel spel maakt, perfect om meerdere keren achter elkaar te spelen.
Voor het spelen
Voordat je kunt beginnen met spelen, is het belangrijk om een aantal voorbereidingen te treffen. Gelukkig is dit niet veel, je hoeft namelijk alleen maar elke speler een scoreblad en een pen of potlood te geven. Met z’n allen kies je de actieve speler, deze speler mag beginnen met het gooien met de zes dobbelstenen.
Het spel spelen
De bedoeling van het spel is om getallen op het scoreblok van links naar rechts aan te kruisen. Hierbij mag je best één of meerdere getallen overslaan, maar die getallen mogen later niet meer aangekruist worden. Let op: om een kleur te kunnen sluiten, moet je minimaal vijf kruisjes hebben gezet in die kleur. Hierover later meer.
Zoals gezegd begint de actieve speler met het dobbelen met zes dobbelstenen. Als je een keer gegooid hebt, zijn er twee handelingen die je uit mag voeren. Dit zijn, op volgorde:
- Tel de ogen van de twee witte dobbelstenen bij elkaar op. Elke speler mag dit getal in een kleur naar keuze aankruisen. Dit is niet verplicht!
- De actieve speler mag een witte dobbelsteen combineren met een gekleurde dobbelsteen naar keuze. De waarde van deze twee dobbelstenen bij elkaar opgeteld mag je aankruisen in het vak met de desbetreffende kleur. Ook dit is niet verplicht!
Als je niks aan kan kruisen, bijvoorbeeld omdat je al de getallen die je gegooid hebt al aangekruist hebt, dan heb je een mislukte worp gedaan. Je moet nu onderop je scoreblok een kruisje zetten bij mislukte worpen.
Zijn alle handelingen uitgevoerd, dan is de volgende speler aan de beurt. De speler die aan de beurt is wordt nu de actieve speler en mag allebei de handelingen weer in de goede volgorde uitvoeren.
Een kleur sluiten
Om een getal helemaal rechts in een kleur te mogen kruisen, moet je minstens 5 kruisjes hebben gezet in die kleur, zoals eerdergenoemd. Als je het meest rechtse getal in een kleur aankruist, sluit je die kleur. Je mag dan ook meteen het slotje aankruisen en de dobbelsteen van die kleur kan uit het spel gehaald worden. Andere spelers mogen nu in deze kleur geen kruisjes meer zetten. Let op: het is niet slim om een kleur te sluiten, waar je zelf nog niet zo veel punten in gehaald hebt.
Einde van het spel & puntentelling
Het spel is afgelopen als één van twee dingen gebeurt: wanneer iemand zijn of haar vierde mislukte worp aankruist, of wanneer de tweede kleur gesloten wordt. Als het spel is afgelopen, gaan de spelers hun punten optellen. Dit gebeurt door onder op het scoreblad te kijken hoeveel punten een bepaald aantal kruisjes in één kleur oplevert. Deze scores tel je allemaal bij elkaar op. Dan krijg je nog vijf minpunten voor elke mislukte worp. Je uiteindelijke score schrijf je op, degene met de meeste punten wint het spelletje Qwixx!