SpelScout 🎲

Bord, kaart en gezelschapsspellen

Hoe speel je Codenames? Speluitleg & spelregels

Nienke

Nienke

Codenames was het ‘Spel van het jaar’ in 2016. Dit kaartspel is een taalspel waar jij en je team zo snel mogelijk alle kaarten in jouw kleur moet raden. Lukt je dat dan levert dat jouw team een punt op. Het team met de meeste punten wint het spel.

Codenames is een spel voor twee tot acht spelers. Het is een deductie- en woordspel voor spelers vanaf tien jaar en ouder. Een spelletje Codenames duurt ongeveer 15 minuten.

Codenames spelregels

Codenames leg je in één, twee, drie uit aan een groep met nieuwe spelers. Dit zorgt ervoor dat je Codenames ook als partyspel kunt spelen. Het spel ziet er moeilijker uit dan het is. Laat je dus niet afschrikken, want het is een enorm leuk bordspel.

De voorbereiding van Codenames

Voordat je Codenames kunt spelen, moet je het spel voorbereiden. In het midden van de tafel leg je vijf rijen van vijf kaartjes. Vervolgens bepaalt elk team wie het hoofd van de geheime dienst wordt. Het hoofd van de geheime dienst, is de persoon die instructies geeft.

De twee hoofden van de geheime dienst zitten naast elkaar. Elk hoofd houdt een stapeltje kleurenkaarten van zijn team vast.

Het verloop van het spel

De hoofden van de geheime dienst trekken samen de bovenste kaart van hun inlichtingenkaart. Daarop zie je een veld met vijfentwintig vakjes in grijze, rode, blauwe en zwarte kleur. Ook staat er duidelijk op welk team begint.

Het hoofd van het team dat mag beginnen plaatst de inlichtingenkaart op de staander naar zijn keuze. De inlichtingenkaart duidt aan wat elk van de vijfentwintig kaarten zijn:

  • Grijze kaarten zijn neutrale kaarten.
  • Rode kaarten zijn de kaarten die het team van de rode speler moet raden.
  • Blauwe kaarten zijn de kaarten die het team van de blauwe speler moet raden.
  • Zwarte kaart mag niemand raden. Raadt een team de zwarte kaart, dan wint het andere team onmiddellijk.

Het hoofd van de geheime dienst van het blauwe team moet zoveel mogelijk blauwe woorden met elkaar verbinden in zijn codewoorden. Het hoofd van de geheime dienst van het rode team doet dit met de rode woorden.

Een codewoord is één woord. Na het uitspreken van het woord zegt het hoofd van de geheime dienst ook voor hoeveel kaarten dit codewoord geldt. ‘Dierentuin drie’ kan dus een mogelijkheid zijn om de rode woorden ‘olifant’, ‘tijger’ en ‘giraf’ te doen raden. Maar pas op! Als er een blauw woord is met ‘leeuw’ kan het zijn dat het rode team plots een blauw woord raadt. Hiermee bezorg je het team van de tegenstanders dus een voordeel.

Elk woord dat geraden wordt bedekt met een gekleurd kaartje van een team. Zo zie je welke woorden nog geraden moeten worden, en ook welk team aan de leiding is.

Belangrijke spelregels

De spelregels van Codenames zijn beperkt en helemaal niet moeilijk. Hiermee moet je rekening houden:

  • De aanwijzing van de hoofden van de geheime dienst moeten gaan over de betekenis van de woorden.
  • Een aanwijzing mag niet (een deel van) een woord dat op tafel ligt gebruiken. Als leeuw op tafel ligt, mag je dus niet ‘leeuwentand’ als aan wijzing geven.
  • Je mag geen getallen in de aanwijzing stoppen als die getallen gebruikt kunnen worden om de woorden te raden. ‘zeven’ om bijvoorbeeld alle woorden met ‘zeven letters’ aan te duiden, mag niet. ‘Zeven’ heeft ook geen waarde van betekenis van het woord. (= Spelregel 1)
  • Een aanwijzing bestaat uit één woord. Gelukkig kan je in het Nederlands gebruik maken van samenstellingen. Zorg er wel voor dat je hiermee niet de voorgaande spelregels overtreedt.

Zes tips om met jouw team Codenames te winnen

Met deze zes tips heb je meer kans om Codenames te winnen.

  1. Leef je in je teamgenoten in. Als hoofd geef je aanwijzingen waar zij iets mee kunnen. Een groepje tieners weet misschien wat Mariocart is. Maar weet je oma dat ook?
  2. Als er woorden op tafel liggen die ook passen bij woorden van de
    tegenstander, stel deze woorden dan uit tot later in de spelronde.
  3. Houd de huurmoordenaar (zwarte kaart) in het oog. Deze mag je team niet raden!
  4. Stel je hebt net ‘adder’ en ‘boa’ geraden met de aanwijzing ‘ongewerveld’.
    Achterhaal dan waarom het hoofd van het team dan niet de aanwijzing ‘slang’ heeft gegeven. Aha! Het woordje ‘tuinslang’ ligt op tafel.
  5. Vergeet de tegenpartij niet! Zo kan je achterhalen wat de kaarten van het
    andere team zijn.
  6. Neem risico als je achterstaat. Anders zal je de achterstand wellicht niet meer inhalen.

Codenames is een spannend spelletje!

Codenames is een spannend spelletje voor de hele familie. Je kan het makkelijk spelen met iedereen die aanwezig is. Het leukste is Codenames wanneer je het spel met een divers team speelt. Zet dus niet de oudjes bij elkaar. Veel spelplezier!

Nienke

Nienke

Nienke, 27 jaar oud, kan slecht tegen haar verlies. Ze leest altijd de handleiding van bordspellen érg nauwkeurig door om er voor te zorgen dat ze alle regels weet die er voor zullen zorgen dat ze zal winnen. Haar favoriete spel is ticket to ride.

Leave a comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comments