SpelScout 🎲

Bord, kaart en gezelschapsspellen

Hoe speel je Risk? Speluitleg & spelregels

Lucas

Lucas

Het bordspel Risk is uitgegroeid tot een ware klassieker. Dit bordspel is een strategisch spel dat gespeeld kan worden met twee tot zes spelers. De aanbevolen leeftijd is tien jaar of ouder. Dit is een prima oorlogspel voor beginners, waarbij strategie belangrijker is dan geluk. De geluksfactor wordt wel niet helemaal uitgeschakeld, want er zijn nog altijd dobbelstenen in het spel … Slaag jij erin om heel de wereld te veroveren?

Hoe werkt het (speluitleg & regels)

Opgelet! Risk is absoluut niet het makkelijkste spel dat er bestaat. Er zijn wel wat regels die je moet kennen. In wat volgt hebben we de speluitleg van het spel zo helder mogelijk verwoord, maar we geven je toch het advies om zelf de spelregels van Risk goed door te nemen. Zo weet je zeker dat je Risk op de juiste manier speelt.

De voorbereiding van het spel

  1. Leg het speelbord in het midden van een grote tafel.
  2. Elke speler kiest een kleur voor zijn leger.
  3. De hoeveelheid legers dat een speler ontvangt, hangt af van het aantal spelers in een spel: 40 legers bij 2 spelers, 35 legers bij 3 spelers, 30 legers bij 4 spelers, 25 legers bij 5 spelers en 20 legers bij 6 spelers.
  4. De territoriumkaarten worden onder de spelers verdeeld.
  5. Elke speler ontvangt een opdrachtkaart. Als je als eerste in je opdracht slaagt, win je het spel.
  6. De spelers zetten 1 leger op elk van de territoria die op hun territoriumkaarten staan.
  7. De territoriakaarten worden nadien weer allemaal verzameld en samen met twee jokers goed geschud. Ze worden op een stapel naast het bord gelegd.
  8. De spelers zetten om de beurt één extra leger op het bord. Opgelet: in deze fase mogen er maximaal 4 legers in elk gebied staan.
  9. Wanneer alle legers op het spelbord staan, kan het spel beginnen.

Zo speel je Risk

Bij Risk moet je als eerste je opdracht voltooien. Lukt je dat, dan win je het spel. Zorg dus dat je een goede strategie hebt.

Het lot bepaalt de startspeler. Je kan dit doen door de dobbelstenen te werpen. Wie het hoogste aantal ogen heeft geworpen, is de startspeler.

Elke beurt heeft een speler de keuze om één van onderstaande twee acties uit te voeren:

  1. Je kiest om extra legers te ontvangen.
  2. Je kiest om aan te vallen.

Je kiest om extra legers te ontvangen

Een speler die deze actie kiest, krijgt nieuwe legers die hij op een willekeurig over al zijn territoria mag verspreiden. Zo wordt berekend hoeveel legers iemand krijgt:

  • Het aantal territoria van de speler wordt gedeeld door 3, afronding naar beneden. (Als een speler 14 territoria heeft, ontvangt hij dus 4 legers, want 14 gedeeld 3 door 3 is gelijk aan 4,5.
  • Dit quotiënt wordt eventueel vermeerderd met bonuspunten die je verdient, omdat je een continent volledig hebt veroverd (zie tabel op het spelbord).
  • Tot slot kan je ook nog gewonnen territoriumkaarten inlever voor meer legers. Dit doe je door een set van drie kaarten af te leveren. Op de territoriumkaarten staat een kanon, een paard of een soldaat afgebeeld. Een joker geldt voor één van deze drie naar keuze. Drie paarden leveren 8 legers op. Drie soldaten leveren 6 legers op en 3 kanonnen leveren 4 legers op. Een set van één soldaat, één paard en één kanon levert 10 legers op.

Je kiest om aan te vallen

Als je kiest om aan te vallen moet je volgende stappen ondernemen:

  1. Je moet zeggen vanuit welk land je een aangrenzend land aanvalt. Op jouw land moeten er minimaal 2 legers staan.
  2. Vervolgens zeg je hoe groot het leger is waarmee je aanvalt. Dit is belangrijk, want als je wint moet je de grootte van je leger minus eventuele gesneuvelden op het veroverde land leggen.
  3. De dobbelstenen van de aanvaller worden bepaald door het aantal legers min 1 met een maximum van drie dobbelstenen.
  4. De dobbelstenen van de verdediger worden bepaald door het aantal legers in het land met een maximum van twee dobbelstenen.
  5. Een aanvaller kiest zelf of hij één, twee dan wel drie dobbelstenen werpt.
  6. De hoogste scores van de aanvaller worden vergeleken met de worpen van de verdediger. Bij een hogere worp verliest de verdediger een leger. Bij een worp gelijk of lager dan de verdediger verliest de aanvaller een leger.
  7. Wanneer alle legers van de verdediger gesneuveld zijn, is het land verovert en ontvangt de aanvaller een territoriumkaart. Wanneer de aanvaller vroegtijdig afziet van de aanvaller dan trekt hij terug naar het land van waar hij komt.

Strategietips

We geven je graag enkele strategietips om een betere Riskspeler te worden:

  • Probeer zo snel mogelijk een continent te veroveren. Afrika is vaak een heel interessant continent.
  • Speel zo aanvallend mogelijk. Kruip niet in de verdediging. Het spel draait immers om expansie (en het vervullen van je opdracht).
  • Heb je een continent veroverd probeer zo snel mogelijk een tweede continent te veroveren.
  • Nogmaals: blijf aanvallen. Verdedigen haalt toch niets uit.
  • Focus op je opdracht.

Risk is een leuk oorlogsspel voor beginners

Ben je nieuw in de wereld van oorlogspelen? Dan is Risk een goed bordspel om mee te starten. Er zijn wel wat regels, maar nog niet zoveel als in andere spelen van dit type. Wij wensen je heel veel speelplezier!

Lucas

Lucas

Lucas speelt het liefst zijn hele weekend bordspellen met vrienden, is er als de eerste bij wanneer er nieuwe spellen gelanceerd worden en is vooral groot fan van dobbelspelletjes zoals regenwormen en qwixx! Hij test alle soorten uitbreidingspakketten graag uit.

Leave a comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comments